donderdag 10 juli 2008

Ding 9


Bibliotheek 2.0.
Wat zijn de mogelijkheden? Best wel veel denk ik.
Web 2.0 zal wel wat meer ingeburgerd moeten raken bij mensen.
Als ik vertel over 23 dingen en een aantal termen noem word ik vaak aangekeken of men het in Keulen hoort donderen. Wellicht een taak voor de Bieb op gebied van educatie.

Weblogs zijn in te zetten voor leesclubs, kinderjury, filiaalteams, werkgroepen e.d.
Al denk ik dat leesclubs liever gezellig (sociaal!) bij elkaar over de vloer komen.
Wel een groot nadeel van het interactieve: People who needs people.

Een grote rol lijkt weggelegd voor RSS feeds. Denk aan nieuwe aanwinsten bijv. per mediasoort.
Activiteiten voor zowel volwassenen als jeugd. Mensen krijgen zo meer overzicht in de wirwar van informatie. Als je via Netvibes de nieuwe feeds binnenkrijgt scheelt je dat enorm veel tijd.

Ik denk dat de Bieb een centrale rol kan spelen in de bewustwording van de gebruikers met web 2.0. Dat zou door gerichte educatie kunnen of door gericht advies van de inlichtingenmedewerker (Wist u dat u ook....). Web 2.0 moet meer ingeburgerd raken.

Verder zou een gedeelte van onze website interactief gemaakt moeten worden voor gebruikers en in verschillende categorieen gedeeld moeten worden. Denk aan een prikbord, recensies, tips van leners e.d.

Kortom, ik zie in het web 2.0 een cruciale rol voor de bibliotheek weggelegd .

2 opmerkingen:

Anita zei

En hier alweer zo'n mooie vondst met dat plaatje. Heel subtiel..
Fijn dat je de draad alweer hebt opgepakt en dat je enthousiast bent over de mogelijkheden die web2.0 biedt voor bibliotheken!

elisabeth zei

ja, mooi plaatje!
En goed om te zien dat je weer zover bent.
Ik hoop dat je er ook weer een beetje lol in hebt, het ziet er wel prima uit...